Napoje gazowane dostarczają orzeźwienia w upalne dni i są wybierane przez miliony ludzi na całym świecie. Ikoną takiego produktu jest Coca-Cola, jednak dużą popularnością cieszy się również inny produkt firmy The Coca-Cola Company, a mianowicie Fanta.
Fanta to nic innego jak napój gazowany o owocowym smaku, którego początki sięgają czasów wojennych. Receptura napoju została opracowana w 1940 roku na terenie III Rzeszy przez chemika Coca-Coli, dr. Schetelinga, który dostał polecenie od Maxa Keitha, szefa niemieckiego oddziału firmy. Powodem do wymyślenia nowego produktu był fakt, że ze względu na restrykcje związane z II wojną światową w Niemczech zaczynało brakować głównych składników Coca-Coli, przez co konieczne było wymyślenie nowego produktu, który uratuje markę.
Początki
Na początku w skład napoju wchodziła serwatka i miąższ z jabłek, jednak później receptura zmieniła się na obecną. Taki skład był spowodowany wyzwaniem, które postawiono przed naukowcami- mieli oni stworzyć napój składający się z resztek owoców, który będzie przypominał w wyglądzie i smaku Coca-Colę. Tak się jednak nie stało, ponieważ odkryto, że znacznie lepszy jest napój o jasnej barwie, który bazuje na pomarańczach i cytrynach. Max Keith, który był odpowiedzialny za produkcję ulepszył walory smakowe poprzez sztuczne dodatki, w skutek czego uzyskał napój, który według testerów był znacznie lepszy od Coca-Coli. Po zakończeniu wojny amerykański oddział przejął dokumentację i maszyny, których nie zdołano zniszczyć i przeniósł produkcję do USA, przedstawiając produkt jako swój.
Polskie początki napoju to rok 1992, właśnie wtedy została wprowadzona do naszego kraju, w trzech smakach.
Skąd wzięła się nazwa Fanta?
Jak to zwykle bywa podczas wymyślania nazw czy sloganów reklamowych zorganizowano burzę mózgów, podczas której wyłoniono nazwę FANTA, czyli skrót od fantasie, co w niemieckim oznacza wyobraźnię. Krótka i sensowna nazwa, która pobudzała zmysły spodobała się firmie, przez co produkt miał pobudzać fantazję i przenosić w beztroski świat podczas spożywania, co w czasie wojennym miało głębszy sens. Początkowe plakaty produktu często były ozdobione swastyką, ze względu na zamiłowanie do napoju wyrażane przez najwyższych przedstawicieli III Rzeszy, łącznie z samym Hitlerem.
Jak wygląda sytuacja Fanty dzisiaj?
Obecnie w Stanach Zjednoczonych produkowane jest ponad 100 smaków, coraz więcej dociera z nich do Polski. Rozwój technologiczny pozwala na łatwiejszy dostęp do produktów, które nie są dostępne u nas w stacjonarnych sklepach. Napój wciąż jest bardzo popularny, a jego etykiety wciąż są odświeżane. Możemy zauważyć liczne kampanie produktu, które świadczą, że produkt wciąż jest jednym z głównych w The Coca-Cola Company.
Jakie smaki dostępne są w Polsce?
Na stronie producenta możemy znaleźć informację o oficjalnej dystrybucji trzech smaków, a mianowicie:
- pomarańczowa- klasyczny skład, wzbogacony o większą ilość pomarańczy z odświeżoną etykietą. Producent chwali się, że wykorzystano jeszcze więcej soku i nie dodano konserwantów, przez co napój ma cieszyć lepszym smakiem i być zdrowszy.
- madness grape- czyli fanta o smaku winogrona, ciekawy smak, który od jakiegoś czasu gości na naszych półkach. Produkt ma mniejszą zawartość cukru, jednak jest wzbogacony o substancje słodzące.
- shokata- połączenie soku z cytryny z kwiatami bzu to nowość na polskim rynku, który jest już dostępny w sprzedaży
Jakie smaki dostępne są na całym świecie?
Poza granicami Polski Fanta do zaoferowania ma nam ponad 150 smaków. Jednak część z nich dostępna jest w sklepach internetowych, takich jak https://candy-shop.pl/fanta. Aby spróbować egzotycznych smaków nie musimy opuszczać kraju, a jedynie zamówić je za pomocą sklepu internetowego. Najciekawszymi smakami, które próbowałem i mogę polecić jest bez wątpienia Fanta Berry, o smaku jagodowym oraz Fanta Apple, która podobno odwzorowuje pierwotny smak napoju z lat wojennych. Znajdziemy też bardziej wyszukane smaki napoju, takie jak np. o smaku jogurtu bananowego, prosto z Japonii.
Materiał partnera zewnętrznego