Funkcjonalnie, komfortowo, z przepisem na efektywność – czyli urządzamy swój domowy gabinet

0
1045
kobieta w gabinecie w domu
Przygotowując swój własny gabinet możesz wyrazić siebie, swoje własne potrzeby i upodobania. Postaw na taki styl w jakim się dobrze czujesz | fot.: stock.adobe.com

Pracujesz w domu i zastanawiasz się jak sprawić, by to co robisz wiązało się z jeszcze lepszymi efektami? A może dopiero planujesz przenieść się z zawodową aktywnością w domowe zacisze? W obu tych przypadkach warto zadbać o odpowiednie miejsce, w którym będziesz mógł wykorzystać cały swój potencjał i nic nie będzie go ograniczało. Odpowiednio urządzony gabinet daje takie możliwości.

Praca w domu – wady i zalety

Decydując się na pracę w domu musimy wiedzieć, że wymaga ona ogromnej samodyscypliny, organizacji i umiejętności unikania rozpraszaczy. W domu przecież zawsze jest coś do zrobienia, nikt nas na bieżąco nie kontroluje, nikt też nie wzywa na niepotrzebne spotkania albo nie zaprasza na plotki. Możemy skupić się na pracy, ale mamy także ograniczone życie towarzyskie, które kwitnie w innych biurach. Praca w domu dla mam to świetny sposób na częściowe pogodzenie dwóch ważnych ról – matki i pracownika. Praca w domu dla studenta pozwala na dorobienie sobie w wygodnych dla siebie godzinach. Z kolei praca w domu i zarabianie przez internet pozwalają nie tylko na elastyczne godziny pracy, jak i zarobkowanie zależnie od potrzeb. Nie tracimy czasu na dojazdy, co jest ważne zwłaszcza w dużych miastach.

Praca w domu na etat – oddziel przestrzeń prywatną od profesjonalnej

Jeśli decydujemy się na pracę – zarówno dorywczą pracę w domu, jak i pracę na pełny etat, postarajmy sobie wydzielić przestrzeń do pracy. Tak, aby nie było w niej rzeczy niekojarzących się z profesjonalną aktywnością. Praca w domu online wymaga właściwie tylko biurka i komputera oraz wygodnego fotela. Nie pracujmy przed telewizorem, unikajmy pracy w łóżku (to może powodować nadużywanie instytucji regeneracyjnej drzemki) ani nie łączmy pracy z obowiązkami domowymi – lepiej wygospodarować sobie na nie konkretną godzinę czy dwie, niż robić sobie nieplanowane przerwy na odkurzanie czy prasowanie. Oczywiście idealnie byłoby mieć osobny pokój do pracy, który można po prostu zamknąć i odciąć się od świata, gabinetem jednak może być każda wygospodarowana przestrzeń przeznaczona stricte do pracy.

Praca w domu: przede wszystkim tak jak lubisz

Zastanawiałeś się skąd się wzięło powiedzenie „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”? To proste. Dom kojarzy się z odpoczynkiem, relaksem, bezpieczeństwem. To tu odpoczywamy po całym dniu w pracy, to tu wracamy. O dom też dbamy i w niego inwestujemy. Nie bez powodu wiele korporacji próbuje odtworzyć domowy klimat w specjalnych pokojach do odpoczynku. Pewne branże, zwłaszcza kreatywne, oraz start-upy idą jeszcze dalej i całą przestrzeń roboczą urządzają w bardzo nieformalny sposób. Przygotowując swój własny gabinet możesz wyrazić siebie, swoje własne potrzeby i upodobania. Postaw na taki styl w jakim się dobrze czujesz. Uwielbiasz antyki? Celuj właśnie w to. Pociąga Cię styl skandynawski albo industrialny? Wykorzystaj je. Jeśli celem jest zwiększenie efektywności, najlepsze będzie taki otoczenie, które inspiruje i zadowala. Mając dobry nastrój pracujesz lepiej.

Dobierz meble według własnych potrzeb

Koniecznie zastanów się jak duże biurko jest Ci potrzebne. Pracujesz przy komputerze stacjonarnym czy na laptopie? Używasz głośników czy słuchawek? Korzystasz z dużej ilości dokumentów, segregatorów, książek? To wszystko wymaga przestrzeni na blacie. Nie ma nic gorszego niż spadający skoroszyt i rozsypane notatki. Na zbieranie ich tracisz cenny czas i niepotrzebnie się irytujesz. Stałe przekładanie wszystkiego na biurku też potrafi mocno zdenerwować. Pomyśl o tym jak wybija Cię to z rytmu, gdy po raz kolejny szukasz ołówka zagubionego wśród szpargałów. Warto wygospodarować miejsce na przybornik do materiałów piśmienniczych. Świetnie też sprawdzają się biurka z dodatkowymi szufladami i półeczkami, tak by zawsze mieć najpotrzebniejsze rzeczy pod ręką. Z kolei nad biurkiem, lub gdzieś w pobliżu dobrze jest powiesić tablicę korkową na notatki. Przy biurku trzeba zaś na czymś usiąść. Zainwestuj w dobry fotel. Wygodny. Taki, dzięki któremu nie wstajesz obolały, a Twoja postawa przy pracy jest prawidłowa. Jeśli twój gabinet jest duży, a najbliższy regał musi stać w jego najdalszym zakątku (choć oczywiście nie powinien) zastanów się, czy nie wygodniej byłoby podjechać do niego na krześle wyposażonym w kółka. Poświęć też odpowiednio dużo czasu na jego regulację. Co do regału rozważ, czy lepszy będzie zamykany, w którym wszystko pochowasz, czy taki z odkrytymi półkami, na którym przedmioty są łatwo dostępne. Podstawowa zasada – ergonomia zwiększa efektywność.

To czego nie widać też ma znaczenie

Nic tak nie obniża kreatywności i efektywności jak hałas, nieodpowiednia temperatura czy brak dostępu do świeżego powietrza. Źle się myśli gdy trzęsiesz się z zimna lub pot spływa po plecach, nie masz czym oddychać, a za oknem ktoś wydziera się na całe gardło. Warto zastanowić się nad tymi aspektami zanim zdecydujesz się na ostateczny kształt gabinetu. Kiedy zadbasz o te kwestie pozostaje jeszcze dobór odpowiedniego oświetlenia. Najważniejsze jest by się nie męczyć w ciemnościach. Nie tylko psuje to wzrok ale utrudnia też pracę.

Stworzenie wymarzonego gabinetu nie jest trudne jeśli tylko podejdziemy do tematu z głową i wszystko zaplanujemy. Jeśli zaś jakiś pomysł nie wypali, pamiętaj że zawsze można to poprawić. Kiedy już Twoje miejsce pracy będzie idealne, projekty i plany będą powstawać jak nigdy przedtem.


AUR