W historii mody na stałe zapisały się takie ubrania, jak mała czarna sukienka, beżowy trencz czy T-shirt z napisem. Nie wyobrażamy sobie już bez nich współczesnej mody, przecież tak świetnie wyglądają i pasują do wszystkiego. Dużo się mówi o powstaniu dwóch pierwszych elementów ubioru, jednak – co wiemy o powstaniu modowego klasyka, jakim jest T-shirt ze sloganem?
Krótka historia białej koszulki
Nie do końca wiadomo, kiedy pierwszy T-shirt pojawił się w modzie. Niektóre źródła podają, że mogło się to wiązać z amerykańską armią, kiedy w 1913 roku U.S. Navy zarządziła nowe wyposażenie dla żołnierzy, w skład którego wchodziła także koszulka z dekoltem pod szyją, którą mieli nosić pod mundury.
Kiedy na wielkim ekranie Marlon Brando w filmie „Tramwaj zwany pożądaniem” wystąpił w białej dopasowanej koszulce z krótkim rękawem, świat oszalał na ich punkcie. Młodzi ludzie zainspirowani swoich idolem masowo kupowali prosty biały T-shirt. Stał się niezwykle popularny, był nie tylko tani, dostępny dla wszystkich, ale również pasował każdemu bez względu na płeć, status materialny czy pochodzenie.
Zaczęło się od Myszki Miki
Od tamtego momentu T-shirt stał się jednym z najbardziej uniwersalnych części garderoby, przeszedł również wiele transformacji. Zyskał także nowe oblicze dzięki naniesieniu na niego w latach 60. wizerunku Myszki Miki oraz Kaczora Donalda przez brytyjski sklep Mr Freedom, założyciele sklepu dali początek nowej fali, którą podchwycili inni.
Dekadę później projektantka Vivienne Westwood na warsztat wzięła T-shirt, zdobiąc go odważnym napisem SEX, wywołując skandal polityczny i obyczajowy, zapoczątkowała w Wielkiej Brytanii trend na styl punk.
Jednak za umasowieniem T-shirtu ze sloganem stoi inna projektantka i skandalistka Katharine Hamnett, która w latach 80., wygłaszając krytykę przeciw działaniom politycznym Wielkiej Brytanii, ubrana w koszulkę z politycznym napisem, ściskała rękę Margaret Thatcher. Gdy niewygodne zdjęcie obiegło cały świat, każdy chciał wygłaszać swoje opinie na koszulce. Znane osobistości i gwiazdy chętnie demonstrowały kontrowersyjne na tamte czasy poglądy dotyczące m.in. wolności seksualnej.
Co przekazują współczesne slogany na koszulkach?
Spopularyzowanie prostego T-shirtu ze sloganem sprawiło, że projektanci i marki zaczęli tworzyć własne wersje. Jedne dotyczyły głośnych spraw społecznych, inne ukazywały inspirujące cytaty, hasła głoszące własne upodobania.
Wśród bardzo popularnych koszulek z nadrukiem stał się słynny już w Nowym Jorku T-shirt z napisem „I
Warto wspomnieć także o głośnym pokazie Christiana Diora, na którym Maria Grazia Chiuri w swojej debiutanckiej kolekcji dla francuskiego domu mody ubrała modelki w białe koszulki z przekazem „We should all be feminists” i ponownie wywołała niemałe zamieszanie w społeczeństwie.
Świeże spojrzenie na modę damską
Nowe oblicza mody damskiej przynoszą świeże spojrzenie na wiele elementów ubioru, w tym na koszulki damskie, które zyskały bardziej kobiece fasony, śmielsze wręcz zaczepne slogany czy nawiązania do sztuki wielkich mistrzów malarstwa w interpretacji młodych twórców współczesnej mody. To, co kiedyś wydawało się niewyobrażalne, dzisiaj jest na wyciągnięcie ręki.
Materiał partnera zewnętrznego