Jakie mogą być problemy awarii lub braku internetu w domu? Jak można sobie z nimi poradzić?

0
1838
dziewczyna denerwująca się z powodu awarii internetu
Choć przyczyny problemów z internetem są niezwykle różnorodne, najczęściej na szczęście można je rozwiązać samemu | fot.: stock.adobe.com

Awaria internetu to irytujący kłopot, szczególnie w dobie pandemii koronawirusa i konieczności spędzania w domu większej ilości wolnego czasu. Choć przyczyny problemów z internetem są niezwykle różnorodne, najczęściej na szczęście można je rozwiązać samemu, bez konieczności wzywania technika. Przygotowaliśmy krótki przegląd najczęstszych przyczyn awarii internetu wraz ze sposobami na ich rozwiązanie!

Problemy z routerem

Router stanowi centralny punkt każdej domowej sieci WiFi. Wysyła on sygnał radiowy, dzięki któremu urządzenia łączą się z internetem. Niestety to właśnie źle działający router jest najczęstszym powodem problemów z siecią. Po pierwsze, ze źle skonfigurowanym routerem nie są w stanie połączyć się sprzęty elektroniczne takie jak komputer czy telefon. Podstawowa konfiguracja urządzenia jest wykonywana przez technika podczas instalacji internetu, ale już po udanym włączeniu sieci ustawienia sprzętu mogą być modyfikowane przez różne programy, co powoduje brak połączenia z siecią. Częstym problemem jest także zawieszenia się routera, które spowodowane jest albo przegrzaniem, albo problemami ze sterownikami urządzenia. W każdym z powyższych przypadków skutecznym rozwiązaniem jest reset routera, którego należy dokonać poprzez wyłączenie sprzętu na około 10 sekund, a następnie jego ponownie włączenie. Gdy czynność ta nie zadziała od razu, warto jest dać urządzeniu trochę czasu, a w przypadku niepowodzenia – spróbować drugi i trzeci raz.

Brak internetu z winy dostawcy

Po wyeliminowaniu problemów z routerem warto jest zadzwonić do swojego ISP (z ang. internet service provider – dostawca internetu) i zapytać się go o ewentualną regionalną lub ogólnopolską awarię sieci. Przed wykonaniem telefonu, korzystając z internetu mobilnego, można wyszukać swojego ISP na tej stronie, gdzie znaleźć można informacje o wszystkich aktualnych awariach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że brak internetu spowodowany jest problemami technicznymi po stronie dostawcy. W takiej sytuacji nie możemy niestety niczego zrobić – można jedynie zagryźć zęby i czekać, aż technicy naprawią problem.

Zakłócenia w sieci bezprzewodowej

Trzecią, najrzadszą przyczyną awarii internetu są zakłócenia w sieci bezprzewodowej spowodowane działaniem innych sieci WiFi, odległością od routera lub innymi, ciężkimi do przewidzenia czynnikami. Problemy z siecią związane są ze słabym sygnałem, przez który nie ma łączności pomiędzy sprzętami elektronicznymi i routerem. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest użycie kabla Ethernet, zmniejszenie odległości pomiędzy komputerem oraz routerem, a także reset obydwu urządzeń. Warto także rozważyć przeniesienie routera do pokoju z komputerem, co powinno znacząco przyspieszyć działanie sieci.

Choć opisaliśmy trzy najczęściej występujące przyczyny braku internetu, niestety nie każda awaria jest łatwa w zdiagnozowaniu oraz naprawie. W niektórych przypadkach warto jest po prostu zadzwonić do swojego ISP i poprosić o pomoc techniczną związaną z przywracaniem sieci. Pamiętajmy, że dostawcy internetu zatrudniają wykwalifikowanych techników, którzy w większości przypadków naprawią internet bezpłatnie lub za niewielką opłatą.


TBO